Thuiswerken, je ontkomt er op dit moment niet aan. Maar hoe pak je dit op de juiste manier aan? Natuurlijk zijn er veel voordelen, maar er zijn ook genoeg nadelen. Veel mensen missen de interactie met hun collega’s. Anderen vinden het juist lastig om hun focus te behouden. Om het thuiswerken toch zo goed mogelijk aan te pakken, hebben wij een aantal tips op een rijtje gezet.
1. De grens tussen werk en privé
Dit lijkt vrij logisch, maar wordt vaak enorm onderschat. Doordat je thuis bent is er een minder grote grens tussen werk en privé. Voordat je het weet ligt het speelgoed van de kinderen op je bureau, waardoor je afgeleid wordt. Stel daarom thuis een ‘clean desk policy’ in om afleiding te voorkomen. Doe dit door op te bergen wat je bijvoorbeeld tijdens je werk niet nodig hebt.
2. Een goede werkplek
Een goede werkplek is erg belangrijk, maar wordt vaak over het hoofd gezien. Probeer niet aan de keukentafel te zitten, maar zorg voor een goede ergonomische stoel en een bureau op de juiste hoogte. Zorg dat je stoel zo hoog is dat je voeten plat op de grond staan en zorg dat je rug goed wordt ondersteund. Dit is belangrijk om rugklachten te voorkomen.
3. Zorg voor voldoende licht
Voldoende licht zorgt ervoor dat je minder snel vermoeid raakt en dus productiever bent. Kies het liefste voor een werkplek waar je voldoende lichtinval hebt. Ook met een goede bureaulamp kun je dit probleem oplossen.
4. Haal het meeste uit je tijd
Hoe haal je het meeste uit je tijd? Werk bijvoorbeeld volgens de Pomodoro-techniek. Werk in blokjes van 25 minuten zonder onderbrekingen. Neem daarna 5 minuten pauze. Neem vervolgens na 4 van deze blokken een half uur pauze. Probeer in de 5 minuten pauze even je benen te strekken of een stukje te lopen. Het is belangrijk dat je niet te lang op dezelfde plek blijft zitten.
5. Een frisse neus halen
Begin je dag goed met een rondje hardlopen of eindig de dag goed door een wandeling te maken. Tijdens je pauze een blokje om is ook een heel goed idee. Het is ontspannend, het maakt je hoofd leeg en zorgt ervoor dat je het tweede gedeelte van de dag weer productiever bent.
Meer over je persoonlijke ontwikkeling vind je bij jouw carrière.